Bijlagen

Overzicht en verloop reserves

Overzicht en verloop reserves

Onderstaande reserves hebben allen een incidenteel karakter, met uitzondering van de reserve kapitaalslasten en de reserve toekomstige kapitaallasten.

Voor cijfermatige aansluiting van de incidentele reservemutaties met het overzicht van incidentele baten wordt verwezen naar het overzicht van de incidentele baten en lasten per programma.

Bedragen * €1.000

                 Saldo einde jaar

2024

T

O

2025

T

O

2026

T

O

2027

T

O

2028

Algemene reserve

Algemene reserve

15.992

6

-768

15.230

6

-302

14.935

6

0

14.941

6

0

14.947

Bestemmingsreserve

BR Budgetoverheveling

158

0

-158

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

BR Dekking kapitaallasten afgesloten kredieten

18.028

0

-1.393

16.634

0

-1.301

15.333

0

-1.179

14.154

0

-1.087

13.067

BR Dekking kapitaallasten openstaande kredieten

9.495

0

-557

8.937

0

-557

8.380

0

-557

7.823

0

-557

7.266

BR Energie- duurz.- en inflatieproblem.

1.000

0

0

1.000

0

0

1.000

0

0

1.000

0

0

1.000

BR Gemeentelijke Huisvesting

2.528

0

0

2.528

0

0

2.528

0

0

2.528

0

0

2.528

BR Grondexploitatie

4.965

0

0

4.965

290

0

5.255

0

0

5.255

0

0

5.255

BR incidentele opleidingskosten

105

0

0

105

0

0

105

0

0

105

0

0

105

BR Inrichting sporthallen/zalen

528

0

0

528

0

0

528

0

0

528

0

0

528

BR Oekra´ne

5.816

0

-800

5.016

0

-700

4.316

0

-700

3.616

0

-100

3.516

BR opbrengsten Glasdraad

5.400

0

5

5.405

0

-800

4.605

98

0

4.703

0

-437

4.266

BR Pius X

1.210

0

0

1.210

0

0

1.210

0

0

1.210

0

0

1.210

BR Sociaal-Domein

1.483

0

-1.107

376

0

-330

46

0

0

46

0

0

46

BR Uitvoeringskosten participatiewet

565

0

0

565

0

0

565

0

0

565

0

0

565

Totaal

67.274

6

-4.779

62.502

296

-3.991

58.807

104

-2.436

56.476

6

-2.182

54.300

De ontwikkeling in de algemene reserve is exclusief het begroot rekeningresultaat.

T = Toevoeging
O= Onttrekking

Specificatie mutaties in stand begroting


Onderstaande tabel toont alleen de mutaties op de reserves voortkomende uit deze begroting 2025-2028.

Reserve / Voorziening

T 2025

O 2025

T 2026

O 2026

T 2027

O 2027

T 2028

O 2028

Bijstelling afschrijvingstermijnen activa

BR Dekking kapitaallasten afgesloten kredieten

0

12

0

0

0

0

0

0

Inzet reserve Sociaal Domein en Opvang Oekraine

BR Oekra´ne

0

-800

0

-700

0

-700

0

-100

BR Sociaal-Domein

0

-800

0

-200

0

0

0

0

Mutatie Joint Venture Glasdraad

BR Dekking kapitaallasten afgesloten kredieten

0

129

0

0

0

0

0

0

BR opbrengsten Glasdraad

0

5

0

-800

98

0

0

-437

Verplaatsen activiteiten CJG naar Singel

BR Dekking kapitaallasten afgesloten kredieten

0

9

0

9

0

9

0

9

Vitaliteit Musea

Algemene reserve

0

-50

0

0

0

0

0

0

Mutatie omschrijving

Bijstelling afschrijvingstermijnen activa

De afschrijvingstermijnen van sommige activa zijn gewijzigd. Dit leidt tot mutaties in de programma’s 1 tot en met 6. Verder stellen wij voor om in 2025 de onttrekking uit de reserve Dekking kapitaallasten afgeronde investeringen te verlagen met € 12.000. Per saldo leidt deze bijstelling in 2025 tot een verhoging van het saldo begroting van € 74.000 en voor de jaren 2026 en verder tot een verhoging van € 63.000.

Inzet reserve Sociaal Domein en Opvang Oekraine

In bijlage 5 van de Kadernota wordt in het streven naar een sluitende exploitatie in de meerjarenbegroting 2025-2028 voorgesteld:
- Aan de reserve Sociaal Domein in 2025 € 800.000 en in 2026 € 200.000 te onttrekken;
- Aan de Reserve opvang Oekraïne in de jaren 2025 tot en met 2028 respectievelijk € € 800.00, € 700.000, € 700.000 en € 100.000 te onttrekken.  

Dit leidt per saldo in 2025 tot en met 2028 tot een verhoging van het saldo begroting van respectievelijk € 1.600.000, € 900.000, € 700.000 en € 100.000.

Mutatie Joint Venture Glasdraad

CAI Edam-Volendam is samen met Glasdraad een joint venture aangegaan onder de naam Glasvezel Edam-Volendam (GEV). Deze samenwerking leidt tot verschillende bijstellingen in de begroting van CAI. Denk hierbij onder meer aan het stopzetten van betalingen aan betaalzenders en het doorbelasten van baten naar GEV.

Deze wijzigingen leiden tot een verlaging van de onttrekking uit de reserve in 2025 van € 134.000. In 2026 betreft dit een onttrekking van € 800.000. In 2027 volgt een toevoeging van € 98.000, en in 2028 een onttrekking van € 437.000.

Daarnaast leidt deze samenwerking in 2025 tot een verhoging van het saldo van de begroting van € 796.000 en vanaf 2026 tot een structurele verhoging van € 23.000.

Ramingen balanskant reserves

met deze mutatie worden de mutaties aan de balanskant van de reserves, die reeds waren voorgelegd in de Raad van juli, verwerkt. Deze mutatie heeft geen gevolgen voor het begrotingssaldo.

Verplaatsen activiteiten CJG naar Singel

Het Centrum voor Jeugd en Gezin is momenteel gehuisvest in De Griend. Dit pand is geen eigendom van de gemeente en wordt gehuurd, wat de gemeente jaarlijks € 160.000 kost. Wij stellen voor om de activiteiten van het Centrum voor Jeugd en Gezin in 2025 te verplaatsen naar de Singel in Edam. Hiervoor dient de Singel grondig te worden verbouwd. De kosten hiervoor worden geraamd op € 1.500.000. Indien deze investering wordt afgeschreven in 25 jaar, leidt dit tot structurele kapitaallasten van € 60.000 per jaar. Daarnaast is de verwachting dat de overige lasten, zoals nutsvoorzieningen, bij permanente bezetting met ongeveer € 40.000 per jaar zullen toenemen.

De restant boekwaarde van het actief Inrichtingskosten De Griend bedraagt per 1 januari 2025 nog € 121.000. Als gevolg van dit voorstel wordt de jaarlijkse onttrekking uit de reserve vanaf 2025 structureel verlaagd met € 9.000.

Dit voorstel leidt in 2025 tot een verlaging van het saldo van de begroting met € 63.000 door de eenmalige afschrijving van het actief Inrichtingskosten De Griend. Voor de jaren 2026 tot en met 2028 leidt dit voorstel tot een verhoging van het saldo van de begroting met respectievelijk € 72.000, € 77.000 en € 77.000.

Vitaliteit Musea

In 2023 is opdracht gegeven aan onderzoeksbureau Atlas Research om een verdiepingsonderzoek uit te voeren naar de vitaliteit en professionaliteit van de musea in onze gemeente. In juli is het rapport uitgebracht, waarin een aantal adviezen zijn opgenomen. Het advies omvat onder meer het ondersteunen van de musea bij het werven van vrijwilligers, het werven van fondsen, het delen van expertise, het aantrekken van meer bezoekers en het realiseren van meer schoolbezoeken. Het doel is dat deze kosten op de korte termijn zich ontwikkelen tot baten op de lange termijn, bijvoorbeeld door de focus te leggen op het verhogen van publieksinkomsten en inkomsten uit fondsen en private partijen. Hierdoor kunnen de musea in de toekomst zelfstandig voortbestaan zonder extra hulp. Wij stellen u voor om eenmalig € 50.000 uit de algemene reserve te onttrekken om de vitaliteit van de musea te bevorderen, met als doel het verhogen van de inkomsten en het aantrekken van meer vrijwilligers. Dit voorstel heeft geen gevolgen voor het saldo van de begroting.

Toelichting op reserves

Algemene reserve

Algemene reserve

Het beleid t.a.v. de algemene reserve is er op gericht om hiermee risico’s af te dekken. Hiervoor is een minimale buffer nodig, het gedeelte daarboven is vrij besteedbaar. Twee keer per jaar, bij de begroting en de jaarrekening, worden de risico´s geïnventariseerd en gekwantificeerd, waarbij beoordeeld wordt of de ratio nog voldoet aan het minimum niveau. In de nota Weerstandsvermogen en risicomanagement van de gemeente Edam-Volendam wordt de minimale ratio weerstandsvermogen vastgesteld.

Budgetoverheveling

BR Budgetoverheveling

De reserve werd in het verleden gebruikt om ten tijde van de jaarrekening niet bestede middelen te kunnen overhevelen naar het volgende boekjaar. In het nieuwe beleid kan de reserve ook gedurende het jaar worden aangewend, indien voorzien wordt dat budgetten niet besteed zullen worden in het lopende boekjaar maar in het volgende boekjaar. Door budgetoverheveling al eerder toe te laten dan tijdens het jaarwerk, kunnen activiteiten al vroegtijdig in het nieuwe boekjaar worden uitgevoerd of afgerond en is het niet meer noodzakelijk om te wachten op de vaststelling van de jaarrekening die veel later in het nieuwe boekjaar pas plaatsvindt. Randvoorwaarde voor budgetoverheveling is dat reeds aangevangen moet zijn met de voorbereidingen (bijv. goedgekeurd plan) of uitvoering van de gerelateerde activiteit.

Kapitaallasten reserves

BR Kapitaallasten afgesloten kredieten

Deze reserves worden ingezet voor de dekking van jaarlijkse afschrijvingslasten in de exploitatie. Beide kapitaallastenreserves hebben een eindig karakter. Bij het afronden van een krediet wordt het saldo overgeheveld vanuit de reserve kapitaallasten openstaande kredieten naar de reserve kapitaallasten afgeronde kredieten. Indien er sprake is van over- of onderbesteding op een krediet, zal het verschil worden aangevuld of vrij komen te vallen ten gunste van de algemene reserve.

BR Kapitaallasten openstaande kredieten

Deze reserves worden ingezet voor de dekking van jaarlijkse afschrijvingslasten in de exploitatie. Beide kapitaallastenreserves hebben een eindig karakter. Bij het afronden van een krediet wordt het saldo overgeheveld vanuit de reserve kapitaallasten openstaande kredieten naar de reserve kapitaallasten afgeronde kredieten. Indien er sprake is van over- of onderbesteding op een krediet, zal het verschil worden aangevuld of vrij komen te vallen ten gunste van de algemene reserve.

Overige risicoreserves

BR Energie, duurzaamheid en inflatie

Vooruitlopend op een positief verwacht resultaat, heeft de raad eind 2022 besloten een miljoen te bestemmen in een nieuwe bestemmingsreserve voor energie en duurzaamheidsinitiatieven en het opvangen van hogere kosten als gevolg van inflatie.

BR Gemeentelijke huisvesting

Deze reserve is in het verleden gevormd uit een samenvoeging van de bestemde reserves Onderzoek locatie Gem. Huisvesting en Gem. Huisvestingsfonds. Het doel van deze reserve is om de verhuizing naar een nieuw huis van de gemeente mogelijk te maken. De reserve kan worden aangewend voor eenmalige kosten die samen hangen met het (her)huisvesten van de ambtelijke organisatie, maar die niet in aanmerking komen voor activering (en dus al via kapitaallasten worden geëgaliseerd), denk aan vooronderzoekskosten, aanbestedingskosten, verhuiskosten, frictie etc.

BR Grondexploitatie

Deze bestemde reserve heeft als doel de risico's af te dekken die ontstaan bij het voeren van een actief grondbeleid. De reserve vormt de financiële buffer voor grondexploitatiecomplexen die met een nadelig saldo afgesloten zullen worden. De reserve wordt gevoed uit positief afgesloten grondexploitatiecomplexen. De reserve dient om risico´s van de te ontwikkelen bouwlocaties af te dekken, die voortkomen uit een actief grondbeleid, voor zover deze niet zijn afgedekt door een voorziening. Het verdient aanbeveling om het gewenste niveau van de reserve te bepalen op basis van een risico-inventarisatie van de grondexploitaties.

BR Incidentele opleidingskosten

De reserve incidentele opleidingskosten is in de begroting 2021 gevormd om de extra kosten te dekken voor het opleiden van een aantal nieuw aan te stellen functioneel beheerders. De oorspronkelijke planning was om de laatste mensen in 2023 te hebben opgeleid, waarna de reserve zou kunnen worden opgeheven. Door vertraging in de werving van functioneel beheerders en een aantal grote implementatietrajecten is vertraging ontstaan in de opleidingen. Het voorstel is daarom om de reserve te verlengen tot ultimo 2025 en de geplande uitputting te onderbouwen met een geformaliseerd opleidingsplan.

BR inrichting sporthallen/zalen x

De gemeente is eigenaar van diverse sporthallen/-zalen in de gemeente. De inrichting van deze sportcomplexen komt voor rekening van de gemeente. Eventuele tekorten kunnen worden gedekt uit deze reserve. De onderhoudsreserve inrichting sporthallen/zalen is gebaseerd op een meerjaren onderhoudsplan (MJOP).

BR Opbrengsten Glasdraad

De gemeente Edam-Volendam heeft samen met Glasdraad een joint venture opgericht onder de naam Glasvezel Edam-Volendam (GEV). Deze joint venture is verantwoordelijk voor het beheer van het glasvezelnetwerk binnen de gemeente. Bij de oprichting heeft Glasdraad kapitaal ingebracht, terwijl de gemeente het klantenbestand van de Centrale Antenne Inrichting (CAI) heeft ingebracht. De opbrengst van het ingebrachte klantenbestand is verwerkt als opbrengst in de exploitatie. Het overschot na aftrek van kosten ter hoogte van € 5,4 mln. wordt gestort in een bestemmingsreserve Opbrengsten Glasdraad. Het doel van deze bestemmingsreserve is om exploitatietekorten die voortkomen uit de GEV op te vangen. Dit betreft een tekort tussen de jaarlijkse dividendopbrengst en de structurele opbrengst die voorheen werd gerealiseerd uit de CAI, met een maximum van € 800.000. Indien dit bedrag volledig wordt uitgekeerd, vervalt de noodzaak voor de reserve, en valt het resterende bedrag vrij ten gunste van het resultaat.

BR Pius X

Met stichting Club- en Buurthuiswerk Volendam is in het verleden een overeenkomst gesloten waarbij de gemeente de verplichting is aangegaan om het PX pand in 2020 terug te kopen, tegen dezelfde prijs als waartegen in 2010 de waardeoverdracht heeft plaatsgevonden, rekening houdend met de terugontvangen BTW. Het voorziene verlies bedroeg in totaal €1,1 miljoen en vanaf boekjaar 2011 is een voorziening opgebouwd voor dit verwachte verlies, waarbij jaarlijks een bedrag van € 110.000 is gedoteerd zodat bij terugkoop van het PX-pand geheel voor de verwachte waardevermindering een voorziening zal zijn gevormd. De terugkoop is uitgesteld en nadere besluitvorming hieromtrent wordt op korte termijn verwacht. Bij de jaarrekening 2021 is het saldo van de opgebouwde voorziening vrijgevallen en is hiervoor een risicoreserve gevormd.

BR Reserve Oekraïne

Het rijk heeft in 2022 gelden aan de gemeente verstrekt voor de opvang van vluchtelingen uit de Oekraïne op basis van een normatieve vergoeding. De werkelijke bestedingen waren lager dan de normvergoeding. Bij de bestemming van het resultaat 2022 is besloten een deel van dit overschot toe te voegen aan een nieuwe bestemmingsreserve Oekraïne, omdat de gemeente nog lang te maken kan blijven hebben met hogere kosten als gevolg van de opvang van deze vluchtelingen.

BR Sociaal domein

Aanwenden voor incidentele kosten / tekorten in het Sociaal Domein (Wmo, Jeugd en Participatie) en voor het verder vormgeven/uitrollen van nieuw beleid met een eenmalig karakter die niet passen binnen de reguliere bedrijfsvoering.

BR Uitvoeringskosten Participatiewet

Deze reserve is in het verleden gevormd om de transitiekosten van Baanstede te dekken, toen nog uitgegaan werd van het voortzetten van Baanstede. Vervolgens werd voorgesteld wordt om de reserve te gebruiken voor de afwikkelingskosten van de liquidatie van Baanstede en verdere uitvoering Stichting Werkplus.
De reserve kan worden aangewend voor de incidentele kosten bij het organiseren c.q. invoeren van Participatiewet projecten en trajecten met een eenmalig karakter die niet passen binnen de reguliere bedrijfsvoering.

Structurele reserve mutaties

Bedragen * €1.000

2025

2026

2027

2028

Totaal toevoegingen reserves incidenteel

6

296

104

6

Totaal toevoegingen reserves structureel

0

0

0

0

Totaal toevoegingen reserves

6

296

104

6

Totaal onttrekkingen reserves incidenteel

-2.828

-2.132

-700

-537

Totaal toevoegingen reserves structureel

-1.951

-1.859

-1.736

-1.645

Totaal onttrekkingen reserves

-4.779

-3.991

-2.436

-2.182

Totaal mutaties reserves

-4.772

-3.695

-2.332

-2.175

Deze pagina is gebouwd op 10/21/2024 11:24:24 met de export van 10/21/2024 11:13:06