Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Beschikbare weerstandscapaciteit

De beschikbare weerstandscapaciteit bestaat uit de middelen en mogelijkheden om niet begrote financiële gevolgen die onverwacht, onuitstelbaar en substantieel zijn, op te vangen. De opbouw van de beschikbare weerstandscapaciteit wordt hieronder weergegeven.

Bedragen * € 1.000

Rekening
2023

Lopend 2024

Begroot
2025

Begroot
2026

Begroot
2027

Begroot
2028

Algemene reserve

14.583

15.992

15.230

14.935

14.941

14.947

Stille reserves

991

1.171

982

982

982

982

Onvoorzien

-

50

50

50

50

50

Saldo Rekening / Begroting

1.066

-638

476

346

870

1.961

Onverdeeld resultaat cumulatief*

-

-638

-162

184

1.054

Onbenutte belastingcapaciteit

9.054

7.517

6.530

6.337

5.449

4.939

Beschikbare weerstandscapaciteit

25.694

24.092

22.630

22.488

22.476

23.933

* Het onverdeeld resultaat van 2025 en verder wordt gecumuleerd weergegeven, aangezien de resultaatbestemming voor deze jaren nog niet vast staat.  

Algemene reserve
De Algemene reserve heeft normaliter een bufferfunctie en staat centraal in de berekening van de beschikbare weerstandscapaciteit. De bestemming van deze reserve is vrij om onvoorziene, onafwendbare en onuitstelbare tegenvallers op te kunnen vangen. Deze reserve kan ook worden ingezet om nieuw beleid te bekostigen.
De geprognosticeerde Algemene reserve is gebaseerd op de lopende begroting 2024 inclusief (concept) bijstellingen en de begroting 2025 .

Bestemmingsreserves
Bestemmingsreserves behoren volgens het BBV niet tot de beschikbare weerstandscapaciteit en worden om die reden niet meer meegeteld in de berekening van de weerstandscapaciteit.

Stille reserves
Om een getrouw beeld te geven van de financiële positie moet in de toelichting op de balans ingegaan worden op de stille reserves van niet-bedrijfsgebonden activa (activa niet voor de openbare dienst bestemd). Voorwaarde is wel dat het actief direct verkoopbaar moet zijn als men dit zou willen.
Het gaat hier om de marktwaarde van een aantal woningen. De belegging in het APPA-fonds van de voormalige gemeente Zeevang zijn verkocht en daarom geen onderdeel meer van het weerstandsvermogen. Voor het bepalen van de marktwaarde van de woningen is de WOZ-waarde als uitgangspunt genomen. Hierop is een afslag van 50% toegepast, omdat we voornamelijk te maken hebben met verhuurde woningen die een lagere marktwaarde hebben dan een woningen in onverhuurde staat.  

Onvoorzien
Artikel 189 van de Gemeentewet en artikel 8 (lid 1 en lid 6) van het BBV verplicht iedere gemeente een bedrag voor onvoorziene uitgaven op te nemen in de begroting. De post Onvoorzien is een buffer voor onvoorziene tegenvallers. Het dekt begrotingsmutaties die voldoen aan de 3-o’s: onvoorzien, onvermijdelijk en onuitstelbaar.

Saldo rekening/begroting
Naast de post Onvoorzien bestaat de mogelijkheid dat de begroting een positief of negatief saldo laat zien. De raad kan besluiten nemen om dit saldo, al dan niet in combinatie met de post Onvoorzien, in te vullen. Dit geldt ook voor het saldo van een jaarrekening in de vorm van resultaatbestemming.

Onbenutte belastingcapaciteit
Voor de bepaling hiervan wordt gebruik gemaakt van het normtarief OZB voor toelating tot artikel 12 van de Financiële Verhoudingswet. Daarnaast zijn de afvalstoffenheffing, reinigingsrechten en rioolheffingen niet 100% kostendekkend. De totale onbenutte belastingcapaciteit is opgenomen in de beschikbare weerstandscapaciteit.

Deze pagina is gebouwd op 10/21/2024 11:24:24 met de export van 10/21/2024 11:13:06