Beschikbare weerstandscapaciteit
De beschikbare weerstandscapaciteit bestaat uit de middelen en mogelijkheden om niet begrote financiële gevolgen die onverwacht, onuitstelbaar en substantieel zijn, op te vangen. De opbouw van de beschikbare weerstandscapaciteit wordt hieronder weergegeven.
Bedragen * € 1.000 | Rekening | Lopend 2024 | Begroot | Begroot | Begroot | Begroot |
---|---|---|---|---|---|---|
Algemene reserve | 14.583 | 15.992 | 15.230 | 14.935 | 14.941 | 14.947 |
Stille reserves | 991 | 1.171 | 982 | 982 | 982 | 982 |
Onvoorzien | - | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Saldo Rekening / Begroting | 1.066 | -638 | 476 | 346 | 870 | 1.961 |
Onverdeeld resultaat cumulatief* | - | -638 | -162 | 184 | 1.054 | |
Onbenutte belastingcapaciteit | 9.054 | 7.517 | 6.530 | 6.337 | 5.449 | 4.939 |
Beschikbare weerstandscapaciteit | 25.694 | 24.092 | 22.630 | 22.488 | 22.476 | 23.933 |
* Het onverdeeld resultaat van 2025 en verder wordt gecumuleerd weergegeven, aangezien de resultaatbestemming voor deze jaren nog niet vast staat.
Algemene reserve
De Algemene reserve heeft normaliter een bufferfunctie en staat centraal in de berekening van de beschikbare weerstandscapaciteit. De bestemming van deze reserve is vrij om onvoorziene, onafwendbare en onuitstelbare tegenvallers op te kunnen vangen. Deze reserve kan ook worden ingezet om nieuw beleid te bekostigen.
De geprognosticeerde Algemene reserve is gebaseerd op de lopende begroting 2024 inclusief (concept) bijstellingen en de begroting 2025 .
Bestemmingsreserves
Bestemmingsreserves behoren volgens het BBV niet tot de beschikbare weerstandscapaciteit en worden om die reden niet meer meegeteld in de berekening van de weerstandscapaciteit.
Stille reserves
Om een getrouw beeld te geven van de financiële positie moet in de toelichting op de balans ingegaan worden op de stille reserves van niet-bedrijfsgebonden activa (activa niet voor de openbare dienst bestemd). Voorwaarde is wel dat het actief direct verkoopbaar moet zijn als men dit zou willen.
Het gaat hier om de marktwaarde van een aantal woningen. De belegging in het APPA-fonds van de voormalige gemeente Zeevang zijn verkocht en daarom geen onderdeel meer van het weerstandsvermogen. Voor het bepalen van de marktwaarde van de woningen is de WOZ-waarde als uitgangspunt genomen. Hierop is een afslag van 50% toegepast, omdat we voornamelijk te maken hebben met verhuurde woningen die een lagere marktwaarde hebben dan een woningen in onverhuurde staat.
Onvoorzien
Artikel 189 van de Gemeentewet en artikel 8 (lid 1 en lid 6) van het BBV verplicht iedere gemeente een bedrag voor onvoorziene uitgaven op te nemen in de begroting. De post Onvoorzien is een buffer voor onvoorziene tegenvallers. Het dekt begrotingsmutaties die voldoen aan de 3-o’s: onvoorzien, onvermijdelijk en onuitstelbaar.
Saldo rekening/begroting
Naast de post Onvoorzien bestaat de mogelijkheid dat de begroting een positief of negatief saldo laat zien. De raad kan besluiten nemen om dit saldo, al dan niet in combinatie met de post Onvoorzien, in te vullen. Dit geldt ook voor het saldo van een jaarrekening in de vorm van resultaatbestemming.
Onbenutte belastingcapaciteit
Voor de bepaling hiervan wordt gebruik gemaakt van het normtarief OZB voor toelating tot artikel 12 van de Financiële Verhoudingswet. Daarnaast zijn de afvalstoffenheffing, reinigingsrechten en rioolheffingen niet 100% kostendekkend. De totale onbenutte belastingcapaciteit is opgenomen in de beschikbare weerstandscapaciteit.