Speerpunten

Goed Bestuur

Goed Bestuur

De gemeente is voor inwoners en ondernemers de ‘eerste’ overheid,  waar ze veel mee te maken hebben en die ook zichtbaar aanwezig is in hun wijk en leefomgeving. De gemeente heeft allerlei wettelijke en autonome taken, en wil van betekenis zijn m.b.t. het welzijn en de leefomgeving van haar inwoners. Dat vereist soms maatwerk. Inwoners moeten vertrouwen kunnen stellen in de gemeente. Dat stelt eisen aan de manieren waarop de gemeente bereikbaar is en contact heeft met inwoners, hoe afspraken worden vastgelegd en nagekomen, hoe gecommuniceerd wordt m.b.t. nieuwe projecten en beleidsvoornemens. De gemeente hecht waarde aan de mening van inwoners en maakt graag gebruik van hun (lokale) kennis en expertise. Daarom is participatie van belang, zodat burgers in staat zijn hun gedachten en opmerkingen mee te geven bij nieuwe ontwikkelingen, en in sommige gevallen ook kunnen bijsturen op het uiteindelijke resultaat.

Goed bestuur betekent ook dat de besluitvorming door organisatie, college en gemeenteraad transparant verloopt. Dat de integriteit van de besluitvorming geen enkele twijfel toelaat. Dat externe en onafhankelijke partijen meekijken met ons handelen. En dat inwoners indien gewenst bezwaar kunnen maken tegen besluiten die hun individueel belang raken.
Een stelsel van afspraken, wetten en partijen waarborgt dat onze gemeenschap mag vertrouwen op een goed bestuur. Daarbij denken we o.a. aan communicatie en participatie; een transparante besluitvorming; een onafhankelijke bezwaarcommissie, zorgvuldige klachtafhandeling en zo nodig betrokkenheid van de ombudsman; toezicht door gemeenteraad, accountant, autonome toezichthouders en provincie. En misschien wel als belangrijkste, de bereidheid van gemeenteraad, college en organisatie om te luisteren naar inwoners en hun inbreng serieus mee te wegen in de besluiten die voor algemeen belang genomen worden.

De overheid kent vele niveaus en vormen. De gemeente werkt samen met de andere gemeenten in Zaanstreek-Waterland, met de provincie en het Rijk en neemt ook deel aan de Metropool Regio Amsterdam en aan de Vervoersregio Amsterdam. Er zijn nog vele andere netwerken waar de gemeente in participeert. Dat doen we met twee redenen: in deze netwerken worden we tijdig betrokken bij allerlei nieuwe ontwikkelingen waar de gemeente zich lokaal op moet voorbereiden; veel opgaven zijn zo complex of op een grote geografische schaal georganiseerd, dat de gemeente die alleen in een samenwerkingsverband kan realiseren om daarmee de lokale ambities en belangen te waarborgen. De gemeente heeft de afgelopen jaren een grotere positie opgebouwd in de regio en wil die rol ook blijven vervullen.

Wat willen we bereiken?

Een adaptieve, voorspelbare, transparante en wendbare organisatie

Onze wereld is continu in beweging, dat hebben we de afgelopen jaren duidelijk gezien: corona, opvang vluchtelingen uit Oekraïne, stikstof- en klimaatmaatregelen, tekorten aan bouwmaterialen en personeel, een woningmarkt die is vastgelopen. De gemeente moet continu monitoren wat er speelt en wat dat lokaal van de gemeente vraagt. Dat vereist een organisatie die zich kan aanpassen aan nieuwe eisen, weet om te gaan met een tijdelijke crisis of snel kan handelen bij urgente opgaven. En die transparant is in de keuzes die gemaakt worden en de prioriteiten die gesteld worden.
In 2023 en 2024 is een evaluatie gehouden van het huidige participatiebeleid. Aan de raad, inwoners en collega’s is gevraagd wat goed gaat en beter kan. Tussentijds is de raad volledig meegenomen in het proces en conclusies en aanbevelingen worden voorgelegd.

Wat gaan we doen?

Borging van inspraak middels participatie bij projecten en beleidsontwikkelingen

Portefeuillehouder(s):

College van B&W

Wat gaan we doen?

Verbeteren van strategische communicatie

Portefeuillehouder(s):

Lieke Sievers en Kees Schilder

Wat willen we bereiken?

De inrichting van de organisatie past bij de opgaven en ambities

De organisatie zorgt voor de uitvoering van de wettelijke taken, aangevuld met taken die voortkomen uit de wensen, opgaven en ambities van college en raad. De organisatie houdt overzicht op alle taken en de daarvoor benodigde capaciteit. Werkprocessen worden regelmatig getoetst op actualiteit, effectiviteit en efficiëntie. Waar mogelijk wordt capaciteit afgeschaald en waar nodig wordt capaciteit toegevoegd om de opgaven en ambities te realiseren.

Wat gaan we doen?

Beschrijven en lean maken van werkprocessen

Portefeuillehouder(s):

Lieke Sievers en Kees Schilder

Wat gaan we doen?

Op elkaar afstemmen van opgaven en capaciteit

Portefeuillehouder(s):

Lieke Sievers en Kees Schilder

Wat gaan we doen?

Strak sturen op inhuur, vaste medewerkers aantrekken blijft het uitgangspunt

Portefeuillehouder(s):

Lieke Sievers en Kees Schilder

Wat gaan we doen?

Strategische personeelsplanning

Portefeuillehouder(s):

Lieke Sievers en Kees Schilder

Wat willen we bereiken?

Tevreden en kundige medewerkers

Het realiseren van alle taken, de ambities, het zijn van een ‘goed bestuur’ en een wendbare en transparante organisatie stelt hoge eisen aan de organisatie. Dat vereist medewerkers die kwaliteit kunnen leveren en die de opgaven kunnen oppakken en afronden, en niet te snel vertrekken naar andere functies of organisaties. Kwaliteit en continuïteit zijn met elkaar verbonden. Het is daarom van belang om de juiste medewerkers aan te trekken, te boeien en te binden.

Wat gaan we doen?

Stimuleren van opleiding, ontwikkeling en interne doorgroei

Portefeuillehouder(s):

Lieke Sievers

Lasten, baten en saldo

19.972.385

100,0%

321.031

100,0%

Deze pagina is gebouwd op 10/21/2024 11:24:24 met de export van 10/21/2024 11:13:06