Bereikbaar & veilig
Binnen de oude kernen is de druk op de beschikbare parkeerplaatsen groot. Ook in de nabije toekomst zal deze zonder maatregelen verder toenemen. De gemeente vindt een goede balans tussen bereikbaarheid en veiligheid van groot belang. Het stimuleren en optimaliseren van de openbare ruimte ten behoeve van fietsers en voetgangers kan hier een grote bijdrage aan leveren. In de oude kernen van Edam en Volendam zijn de mogelijkheden om bij nieuwe ontwikkelprojecten voldoende parkeerplaatsen te realiseren niet toereikend. Bij gebiedsontwikkeling buiten de oude kernen zijn er wel mogelijkheden om voldoende parkeerplaatsen te realiseren en rekening te houden met de ontwikkeling van een wijk in de loop der jaren. | |
Wat willen we bereiken? | Bereikbaar en veilig houden van de oude kommen |
---|---|
In de oude kernen van Edam en Volendam is de druk op parkeerplaatsen en de wegen groot. Als gemeente willen we een goede balans vinden tussen de veiligheid en de bereikbaarheid. Toeristen moeten zich welkom voelen in deze kernen en voor bewoners is het van belang hun woningen en wijken op een goede manier bereikbaar te houden. De beschikbare ruimte voor auto’s zal hierdoor afnemen en de ruimte voor de fietser en voetganger zal worden vergroot. | |
Wat gaan we doen? | Bijstellen van de parkeernorm in de oude kernen |
Portefeuillehouder(s): | Kees Schilder |
Wat gaan we doen? | Onderzoek mogelijkheden betaald parkeren, of parkeren voor vergunninghouders |
Portefeuillehouder(s): | Kees Schilder |
Wat gaan we doen? | Optimaliseren van de openbare ruimte ten behoeve van fietsers en voetgangers bij reconstructie. |
Portefeuillehouder(s): | Kees Schilder |
Wat gaan we doen? | Stimuleren van parkeren buiten de kernen |
Portefeuillehouder(s): | Kees Schilder |
Wat willen we bereiken? | Vergroten van de veiligheid in kernen met lintbebouwing |
Binnen onze gemeente hebben we een aantal kernen met lintbebouwing. De wegen zijn er smal en de mogelijkheden om snelheid beperkende maatregelen te realiseren zijn daardoor beperkt. De wegen worden met name gebruikt door de eigen bewoners en bedrijven en in het seizoen zijn er veel dagjesmensen op de fiets of toertochten voor de fiets, auto of motor. De belangen van burgers en bedrijven lopen zeer sterk uiteen, waardoor maatregelen moeilijker te realiseren zijn. | |
Wat gaan we doen? | Aanbrengen (optische) snelheid beperkende maatregelen |
Portefeuillehouder(s): | Kees Schilder |
Wat gaan we doen? | Continueren overleg inwoners |
Portefeuillehouder(s): | Kees Schilder |
Wat gaan we doen? | Publiekscampagnes voeren om bewustwording te vergroten |
Portefeuillehouder(s): | Kees Schilder |
Wat willen we bereiken? | Veilig gebruik van de openbare ruimte |
De afgelopen jaren zijn de rotondes in Edam en Volendam aangepast, de fietsers hebben nu voorrang op de automobilisten. Bij met name kunstwerken komen er gebreken aan het licht door gewijzigd gebruik, maar ook doordat de technische levensduur in sommige gevallen is verstreken. | |
Wat gaan we doen? | Periodieke inspecties areaal verbeteren |
Portefeuillehouder(s): | Kees Schilder |
Wat gaan we doen? | Prioriteren op basis van gebruik en risico |
Portefeuillehouder(s): | Kees Schilder |
Wat gaan we doen? | Realistische uitvoeringsplannen |
Portefeuillehouder(s): | Kees Schilder |
Wat gaan we doen? | Veiligheid fietsers en voetgangers verder vergroten (de automobilist is op bezoek) |
Portefeuillehouder(s): | Kees Schilder |
Wat gaan we doen? | Verder reduceren achterstallig onderhoud |
Portefeuillehouder(s): | Kees Schilder |
Wat willen we bereiken? | Betere bereikbaarheid en doorstroom van verkeer |
Zowel binnen de kernen als direct daarbuiten (provinciale) wegen neemt de verkeersdruk toe. Er is een groot netwerk voor het openbaar vervoer, maar ook het aantal voertuigen neemt toe. Om toekomstige projectontwikkeling te kunnen blijven faciliteren, is het noodzakelijk continu oog te hebben voor een optimale bereikbaarheid en doorstroom. | |
Wat gaan we doen? | Aanleg 3e ontsluitingsweg |
Portefeuillehouder(s): | Kees Schilder |
Wat gaan we doen? | Deelnemen regionale ontwikkelingen |
Portefeuillehouder(s): | Kees Schilder |
Wat gaan we doen? | Reconstructie Julianaweg |
Portefeuillehouder(s): | Kees Schilder |
Wat willen we bereiken? | Openbare ruimte aangepast op klimaatverandering |
Door klimaatverandering krijgen we steeds meer te maken met extreme regenval, of juist extreme droogte. Ook is de warmtelast in de bebouwde kom een steeds groter wordend probleem. De traditionele manier van denken en werken in de openbare ruimte past hier niet meer bij. | |
Wat gaan we doen? | Gebruik van materiaal dat waterafvoer bevordert |
Portefeuillehouder(s): | Kees Schilder / Dirk Dijkshoorn |
Wat gaan we doen? | Stimuleren meer groen in tuinen |
Portefeuillehouder(s): | Kees Schilder / Dirk Dijkshoorn |
Wat gaan we doen? | Verder onderzoeken naar inrichting die beter in staat is water vast te houden |
Portefeuillehouder(s): | Kees Schilder / Dirk Dijkshoorn |
Wat gaan we doen? | Waar mogelijk vergroenen van de omgeving |
Portefeuillehouder(s): | Kees Schilder / Dirk Dijkshoorn |