Speerpunten

Bereikbaar & veilig

Bereikbaar & veilig

Binnen de oude kernen is de druk op de beschikbare parkeerplaatsen groot. Ook in de nabije toekomst zal deze zonder maatregelen verder toenemen. De gemeente vindt een goede balans tussen bereikbaarheid en veiligheid van groot belang. Het stimuleren en optimaliseren van de openbare ruimte ten behoeve van fietsers en voetgangers kan hier een grote bijdrage aan leveren. In de oude kernen van Edam en Volendam zijn de mogelijkheden om bij nieuwe ontwikkelprojecten voldoende parkeerplaatsen te realiseren niet toereikend. Bij gebiedsontwikkeling buiten de oude kernen zijn er wel mogelijkheden om voldoende parkeerplaatsen te realiseren en rekening te houden met de ontwikkeling van een wijk in de loop der jaren.

In het seizoen komen er veel toeristen naar onze gemeente om de oude kernen te bezichtigen en met name De Dijk in Volendam trekt bijzonder veel toeristen. Veel toeristen komen met bussen, maar er zijn ook veel toeristen die onze gemeente op eigen gelegenheid bezoeken. Als gemeente vinden we de komst van toeristen heel erg belangrijk, maar daarnaast is het ook van belang de oude kernen bereikbaar te houden voor de eigen inwoners.

Als gemeente begrijpen wij de noodzaak van de bereikbaarheid van de bedrijven. Het steeds zwaarder wordende vrachtverkeer zorgt voor een toenemende druk op de leefbaarheid van de oude kernen. Als gemeente vinden wij dat er balans moet komen tussen de noden van de bedrijven en de leefbaarheid in de oude kernen.

In de kernen waar sprake is van lintbebouwing wordt door zwaar (landbouw)verkeer gebruik gemaakt van de smalle wegen. Het zwaar verkeer wordt met de ontwikkelingen in de loop der jaren steeds zwaarder. In deze kernen is een groot aantal oude woningen, waarbij door de constructie van de fundering sprake is van trilling overlast en bewoners zijn bang voor schade aan hun woningen. Ook wordt er voor het gevoel van veel bewoners hard gereden en zijn er door de bepekte breedte van de wegen vaak gevaarlijke situaties voor spelende kinderen, fietsers en wandelaars.

Op het gebied van wegen (asfalt en elementverharding) en kunstwerken is nog sprake van achterstallig onderhoud. Veel kunstwerken (met name bruggen) dateren uit een tijd dat het gebruik nog heel anders was. De hoeveel verkeer en het gewicht van voertuigen is zeer sterk toegenomen. Elektrische voertuigen zijn door de accu’s behoorlijk zwaarder. Enerzijds is het dus van belang de staat van onderhoud op het gewenste niveau te brengen en te houden en anderzijds is het belangrijk om in een aantal gevallen een kunstwerk qua constructie aan te passen aan het gewenste niveau.

Door klimaatverandering krijgen we steeds meer te maken met een grotere warmtelast, extreme regenval en extreme droogte. Als gemeente moeten we hier bij de aanpak van de openbare ruimte steeds meer rekening mee houden.

Wat willen we bereiken?

Bereikbaar en veilig houden van de oude kommen

In de oude kernen van Edam en Volendam is de druk op parkeerplaatsen en de wegen groot. Als gemeente willen we een goede balans vinden tussen de veiligheid en de bereikbaarheid. Toeristen moeten zich welkom voelen in deze kernen en voor bewoners is het van belang hun woningen en wijken op een goede manier bereikbaar te houden. De beschikbare ruimte voor auto’s zal hierdoor afnemen en de ruimte voor de fietser en voetganger zal worden vergroot.

Wat gaan we doen?

Bijstellen van de parkeernorm in de oude kernen

Portefeuillehouder(s):

Kees Schilder

Wat gaan we doen?

Onderzoek mogelijkheden betaald parkeren, of parkeren voor vergunninghouders

Portefeuillehouder(s):

Kees Schilder

Wat gaan we doen?

Optimaliseren van de openbare ruimte ten behoeve van fietsers en voetgangers bij reconstructie.

Portefeuillehouder(s):

Kees Schilder

Wat gaan we doen?

Stimuleren van parkeren buiten de kernen

Portefeuillehouder(s):

Kees Schilder

Wat willen we bereiken?

Vergroten van de veiligheid in kernen met lintbebouwing

Binnen onze gemeente hebben we een aantal kernen met lintbebouwing. De wegen zijn er smal en de mogelijkheden om snelheid beperkende maatregelen te realiseren zijn daardoor beperkt. De wegen worden met name gebruikt door de eigen bewoners en bedrijven en in het seizoen zijn er veel dagjesmensen op de fiets of toertochten voor de fiets, auto of motor. De belangen van burgers en bedrijven lopen zeer sterk uiteen, waardoor maatregelen moeilijker te realiseren zijn.

Wat gaan we doen?

Aanbrengen (optische) snelheid beperkende maatregelen

Portefeuillehouder(s):

Kees Schilder

Wat gaan we doen?

Continueren overleg inwoners

Portefeuillehouder(s):

Kees Schilder

Wat gaan we doen?

Publiekscampagnes voeren om bewustwording te vergroten

Portefeuillehouder(s):

Kees Schilder

Wat willen we bereiken?

Veilig gebruik van de openbare ruimte

De afgelopen jaren zijn de rotondes in Edam en Volendam aangepast, de fietsers hebben nu voorrang op de automobilisten. Bij met name kunstwerken komen er gebreken aan het licht door gewijzigd gebruik, maar ook doordat de technische levensduur in sommige gevallen is verstreken.

Wat gaan we doen?

Periodieke inspecties areaal verbeteren

Portefeuillehouder(s):

Kees Schilder

Wat gaan we doen?

Prioriteren op basis van gebruik en risico

Portefeuillehouder(s):

Kees Schilder

Wat gaan we doen?

Realistische uitvoeringsplannen

Portefeuillehouder(s):

Kees Schilder

Wat gaan we doen?

Veiligheid fietsers en voetgangers verder vergroten (de automobilist is op bezoek)

Portefeuillehouder(s):

Kees Schilder

Wat gaan we doen?

Verder reduceren achterstallig onderhoud

Portefeuillehouder(s):

Kees Schilder

Wat willen we bereiken?

Betere bereikbaarheid en doorstroom van verkeer

Zowel binnen de kernen als direct daarbuiten (provinciale) wegen neemt de verkeersdruk toe. Er is een groot netwerk voor het openbaar vervoer, maar ook het aantal voertuigen neemt toe. Om toekomstige projectontwikkeling te kunnen blijven faciliteren, is het noodzakelijk continu oog te hebben voor een optimale bereikbaarheid en doorstroom.

Wat gaan we doen?

Aanleg 3e ontsluitingsweg

Portefeuillehouder(s):

Kees Schilder

Wat gaan we doen?

Deelnemen regionale ontwikkelingen

Portefeuillehouder(s):

Kees Schilder

Wat gaan we doen?

Reconstructie Julianaweg

Portefeuillehouder(s):

Kees Schilder

Wat willen we bereiken?

Openbare ruimte aangepast op klimaatverandering

Door klimaatverandering krijgen we steeds meer te maken met extreme regenval, of juist extreme droogte. Ook is de warmtelast in de bebouwde kom een steeds groter wordend probleem. De traditionele manier van denken en werken in de openbare ruimte past hier niet meer bij.

Wat gaan we doen?

Gebruik van materiaal dat waterafvoer bevordert

Portefeuillehouder(s):

Kees Schilder / Dirk Dijkshoorn

Wat gaan we doen?

Stimuleren meer groen in tuinen

Portefeuillehouder(s):

Kees Schilder / Dirk Dijkshoorn

Wat gaan we doen?

Verder onderzoeken naar inrichting die beter in staat is water vast te houden

Portefeuillehouder(s):

Kees Schilder / Dirk Dijkshoorn

Wat gaan we doen?

Waar mogelijk vergroenen van de omgeving

Portefeuillehouder(s):

Kees Schilder / Dirk Dijkshoorn

Lasten, baten en saldo

12.373.866

49,2%

1.988.159

14,3%

Deze pagina is gebouwd op 10/21/2024 11:24:24 met de export van 10/21/2024 11:13:06